donderdag 15 mei 2014

135/365



Bisser

Maandag zag ik Jasper (Bisser) met een grote stok met aan de top een stukje mousse zijn eerste verfstrepen plaatsten op de muren van de ingang naar de ‘Brasserie Roeselare’ van de brouwerij Rodenbach.
Gisteren wist Jasper mij te vertellen dat hij Leuvenaar is en animatiefilm studeert in Gent.
Toen ik hem vroeg of hij Luc Degryse kende zei hij mij dat het zijn leraar was.
Luc is een rasechte Krottegemnaar die 46 jaar geleden samen met mij op de schoolbanken zat in de Broederschool. www.lucdegryse.be.

Wat is de wereld klein…

Als foto van de dag koos ik voor een onafgewerkt deel van het drieluik van Jasper.



zaterdag 11 mei 2013
INTERVIEW MET STREET-ARTIST BISSER
"Ik doe soms illegale dingen"
Bisser is al enkele jaren bezig met street art. Voor het VAARTfestival ontwerpt hij onder het toeziende oog van Hans Geyens, zijn persoonlijke coach. Tijdens het interview laat Jasper zijn schetsboek niet los. “Als ik teken kan ik me beter concentreren.”
QUINTEN EVENS, FOTO: ANDREW SNOWBALL
Hoe ben je in VAART gerold?
Bisser: «Ik herinner me nog dat ik een jaar geleden een flyer vond voor het festival. Ik wou er toen al aan meedoen. Ik was toen te laat, maar helaas ben ik het vergeten. Dit jaar heb ik in de Giraf weer zo’n flyer gevonden. Toen heb ik me onmiddellijk ingeschreven.»
Wat ga je precies doen voor het VAARTfestival?
Bisser: «Het oorspronkelijke idee was om een gigantische Poseidon schilderen van ongeveer twintig meter. Tijdens een gesprek werd me gezegd dat ik meer moest doen dan alleen een muurschildering. Ik ben beginnen nadenken en heb ik schetsen gemaakt rond het thema varen. In samenspraak met mijn coach heb ik besloten nog ander werk ten toon te stellen dat nog niemand heeft gezien. Voor de rest heb ik kleine beschilderde doekjes, etsen en handgedrukte prints die ik zal tentoonstellen.»
VERBODEN KUNST
Hoe verloopt de samenwerking met je coach?
Bisser: «Ik zag er aanvankelijk tegenop omdat ik mijn eigen idee al duidelijk voor ogen had. Vormelijk wist ik wat ik wou doen en een thema had ik ook al. Ik wist dus echt niet wie ik moest aanspreken als coach. Ik wou iemand die zegt: “nu ga je etsen, nu ga je een muurschildering maken”.»
«Ik was Hans Geyens ooit tegengekomen op een Leuvens street-artfestival en ik kende zijn werk. Maar ik had nog nooit met hem gepraat. Uiteindelijk zijn we dan wat pinten gaan drinken en blijkt hij een superchille mens te zijn.»
«Hans heeft mij vooral begeleid in het tentoonstellen. Hij raadde me bijvoorbeeld aan foto’s te maken van mijn handen na het schilderen, of van dingen die ik tegenkom tijdens het werk. Ik was er dus zelf nog niet opgekomen om afwisseling te hebben tussen eigen werk en ervaring. Dat tweede aspect wordt nu ook belicht.»
Hans zegt dat je “boordevol talent zit en heel goed weet wat je wilt”. Klopt dat?
Bisser: «Het is wel zo dat ik direct iets heb van “dat wil ik”. Meestal is dat te veel. Voor VAART had ik bijvoorbeeld heel veel schetsten en nog meer ideeën. Meestal vind ik de tijd of de mogelijkheden niet om die allemaal uit te werken. Boordevol talent, dat weet ik niet (glimlacht)
Street-art klinkt altijd een beetje underground. Hoe illegaal is je werk?
Bisser: «Ik doe soms illegale dingen, maar werk liever legaal. Dan kan ik overdag werken en meer nadenken over wat ik ergens ga opzetten. In Leuven is er wel een wet die zegt dat je de openbare orde niet mag veranderen. Het is verboden je gevel vol graffiti te spuiten.»
«Samen met andere artiesten zijn we onlangs gaan praten met de schepen van Jeugd over het feit dat er zo weinig plaats is voor street-art. Wij stelden een legale ruimte voor, maar de stad is bang dat we zo mensen gaan aanzetten om illegale dingen te doen. Dat lijkt me onlogisch, want door niet in te gaan op ons voorstel zetten ze ons aan om illegale dingen te doen.»
INSPIRATIE
Hoe typeer je je eigen werk?
Bisser: « (denkt na) Als ik uitga van andere mensen hun commentaar, is mijn werk meestal triestig. Mijn werk is ook heel eenvoudig van compositie, ik gebruik bijna nooit een achtergrond.»
«Op het middelbaar heb ik geleerd dat je je tekening niet helemaal moet uitwerken, maar dat je altijd iets moet openlaten voor de toeschouwer om iets bij te verzinnen. Ik merk bij mijn eigen werk dat ik dat helemaal anders doe; dat ik een heel simpele figuur helemaal doodwerk. Ik denk dat die twee tegengestelde kenmerken wel goed samengaan.»
Hebben street artists ooit last van writer’s block?
Bisser: «Dat gebeurt af en toe, maar vaak moet je gewoon beginnen. Het is leuk om met een leeg hoofd te beginnen en je pen gewoon te trekken. Al doende komt er wel iets. De eerste ideeën, zijn meestal de beste.»
Leeft street-art in Leuven?
Bisser: «Er zijn wel een paar artiesten, maar wie nu juist graffiti doet en wie nu juist street-artist is, blijft een eeuwige discussie. Er is alleszins absurd weinig van beiden voor een studentenstad. Als je kijkt naar Antwerpen of Hasselt, die steden zitten boordevol street-art.
Werk je samen met andere artiesten?
Bisser: «Ja, en ik wil dat ook meer en meer doen. Ik wil meer stijlen combineren, en dat vooral koppelen aan reizen. Ik wil ergens heen gaan, daar nieuwe mensen leren kennen en samen iets maken.»
«Ik krijg sowieso meer inspiratie door te reizen. Je krijgt nieuwe invloeden, ziet nieuwe culturen en andere kunstvormen. Daar wil ik op verdergaan. Mensen die reageren op mijn kunst, daar haal ik inspiratie uit.»

Geen opmerkingen:

Een reactie posten