vrijdag 4 april 2014

94/365



De urinoirs van café ‘Batavia’

Toen ik deze voormiddag langs café ‘Batavia’ passeerde zag ik dat het poortje aan de zijkant niet gesloten was. Ik ging er binnen en wist onmiddellijk dat ik hier de opname van vandaag zou maken. Een kwartier later was de foto gemaakt.

Willy en Leona Tempelaere gingen drie jaar terug met pensioen en het café met duivenlokaal van de duivenmaatschappij ‘Bescherming tegen Roofvogels’ werd gesloten. Met ‘Batavia’ verdween na ‘De Bascule’ of ook wel ‘bij Ronse’ genoemd en  ‘De Gentpoort’ het laatste café op de hoek van de Ardooisesteenweg en de Mandellaan. Van de 22 cafés die er 50 jaar geleden in de Ardooisesteenweg van het station tot aan de Batavialaan waren zijn er nu nog 2 over: café ‘Stad Brugge’ en een jeugdcafé waar vroeger ‘De Posthoorn’ was.
Waar is de tijd  dat je nog een pint kon pakken in:
‘De Oude Meerlaan’, ‘De Nieuwe Meerlaan’, ‘De Gilde’, ‘La Paix’, ‘De Tramstatie’,
’t Adriaantje’, ‘Koning Albert’, ‘Londen’, ‘Montreal’, ‘Derby’, ‘De Windsor’, ‘d’Assurance’, ‘De Dragonder’, ‘De Voerman,…en ‘De Stam’ het eerste homocafé van Roeselare en omstreken.


Voor de research dank ik mijn kapper Patrick die zijn kapperszaak runt waar vroeger café ‘De Tramstatie’ was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten